Gemeente informeert over opening terrassen Doormanplein

Gepubliceerd op zaterdag 30 mei 2020

Vanaf maandag 1 juni zijn de terrassen op het Doormanplein geopend. Door middel van deze brief aan onze vereniging informeert de gemeente de bewoners over de openstelling en de gevolgen daarvan.

De volledige tekst van de brief:

Vereniging Dorpskern Oud-Barendrecht
T.a.v. de heer A. Môree
secretaris@dorpskern-barendrecht.nl

Uw brief van: -

Ons kenmerk: 175079

Uw kenmerk: -

Contactpersoon: G.S.E. Hiwat-van den Bossche

Bijlage(n): -

Afdeling: Openbare Orde (OAB)

Onderwerp: Covid-19 terrassen Doormanplein 

Doorkiesnummer: 140180

Datum: 30 mei 2020

Geachte heer Môree,

Met ingang van 1 juni versoepelen de coronamaatregelen en opent de horeca haar deuren weer! Dit heeft gevolgen voor het Doormanplein. In deze crisissituatie merkt u dat de communicatie vanuit de gemeente anders verloopt dat u van ons gewend bent. Het opvolgen van richtlijnen vanuit het Ministerie van Volksgezondheid en de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond (VRR), maakt dat besluiten van tijdelijke aard snel genomen moeten worden. Het normale, warme contact met onze bewoners is daardoor helaas even niet wat het geweest is. De communicatie vanuit de gemeente verloopt in deze periode vooral via de website: https://www.barendrecht.nl/informatie-coronavirus. Gelukkig blijven we via de dorpsverenigingen wel in verbinding staan met de dorpsvereniging en blijft het reguliere overleg met de gemeente bestaan.

Tijdens eerder contact met de gemeente hebben de dorpsverenigingen enkele vragen gesteld over de gevolgen van de horecaopenstelling van het Doormanplein. De gemeente is hierover in overleg gegaan met de dorpsverenigingen. Op 28 mei vond er een overleg plaats met Arjan Morêe, Patrick Breek, wethouder Reshma Roopram en gemeentelijke contactpersonen Andy van Rossem, Arjen van Breugel en Gwendolyn Hiwat. In deze brief beantwoordt de gemeente de gestelde vragen ook schriftelijk om de bewoners geïnformeerd te houden.

Vraag 1: Wat betekent de horecaopenstelling voor Barendrecht?
Antwoord: Volgens Noodverordening COVID-19 Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond mogen vanaf 1 juni 12.00 uur restaurants en cafés open voor maximaal 30 gasten. Ook de terrassen mogen dan weer open onder de voorwaarde dat bezoekers 1,5 meter afstand van elkaar houden. Na maandenlange sluiting komt de versoepeling als geroepen voor ondernemers. De regels uit de noodverordening maken het voor ondernemers wel lastig om een rendabel aantal gasten te ontvangen. Om de ondernemers maximaal te faciliteren staat de gemeente positief tegenover initiatieven en creatieve ideeën vanuit de horeca om binnen de wettelijke kaders mee te denken over mogelijkheden. De gemeente heeft via de website de mogelijkheid geboden voor het tijdelijk uitbreiden of toevoegen van terrassen. Voorwaarde hiervoor is dat dit op een manier kan waarbij de veiligheid en bereikbaarheid gegarandeerd is.

Vraag 2: Wat betekent de horecaopenstelling voor het Doormanplein?
Antwoord: Op verzoek van de horecaondernemers heeft de gemeente het Doormanplein tijdelijk gereserveerd voor terrassen. Voor de duur van de noodmaatregelen en uiterlijk tot 1 november 2020 is het plein autovrij. Op het plein dient altijd een rijbaan met een breedte van 3,5 meter breedte beschikbaar te zijn. Dit geldt voor hulpdiensten maar ook voor eventuele fietsers en voetgangers over het plein en voor de bereikbaarheid van de woningen op het plein.

Vraag 3: Wat zijn de gevolgen voor de parkeerdruk in de oude dorpskern?  
Antwoord: Afsluiting van de 24 parkeerplaatsen op het Doormanplein zorgt voor een verhoogde parkeerdruk in de omgeving. Conform de richtlijnen van het CROW geldt voor horeca een maximale acceptabele loopafstand van circa 100 meter. Voor de functie werken is dit 200-800 meter. De parkeerplaatsen op de Schaatsbaan liggen op redelijk acceptabele afstand. Dit houdt in dat er een theoretisch tekort is van 12 parkeerplaatsen.  
De Barendrechtse horeca heeft een lokaal karakter waarbij men lopend of met de fiets naar het plein kan komen. De gemeente roept de horecaondernemers op om het personeel en bezoekers te vragen zoveel mogelijk met de fiets of lopend te komen. Zelf kunnen zij het goede voorbeeld geven.  Als alternatief voor de auto kunnen de horecaondernemers verwijzen naar de omgeving Helfrichstraat – Evertsenstraat, Meidoorn en Schaatsbaan/Vlietweg. Hier is voldoende parkeergelegenheid. Als de ondernemers bereid zijn om verderop te parkeren dan blijven de dichtstbijzijnde parkeerplaatsen beschikbaar voor bewoners en bezoekers.
De gemeente realiseert geen extra parkeerplaatsen. Wel onderzoekt de gemeente de mogelijkheden om gebruik te maken van de parkeerplaatsen bij de Bethelkerk.

Vraag 4: Kunnen de bewoners, ondernemers en klanten van het Doormanplein hun huizen en de bedrijfspanden nog bereiken en er parkeren?  
Antwoord: Deze ondernemers zijn lopend, per fiets en met de auto bereikbaar. Met de auto voor de deur parkeren is gedurende de maatregelen niet mogelijk. Wel is er ruimte voorzien voor laden en lossen.  Na overleg met de dorpsverenigingen blijven aan het einde van het Doormanplein, drie parkeerplekken in gebruik voor bewoners. De gemeente maakt dit duidelijk met twee verkeersborden.  
De gemeente neemt geen verkeersbesluit en verleent geen officiële ontheffing aan de bewoners. Voor tijdelijke noodmaatregelen als deze is de procedure voor dergelijke besluitvorming niet opportuun.

Vraag 5: In hoeverre heeft de gemeente rekening gehouden met het herstel van de flats aan de Oude Haven?  
Met de renovatiewerkzaamheden van de appartementen van Patrimonium komen zes parkeerplekken aan de Oude Haven te vervallen. Deze zijn in gebruik voor materiaalopslag van aannemers. De renovatiemedewerkers komen met bedrijfsbusjes en zullen deze tevens op de Oude Haven parkeren.  Antwoord: De renovatiewerkzaamheden zijn van invloed op de parkeerdruk. Hoewel de horeca op verschillende tijdstippen bezoekers kan ontvangen, is te verwachten dat het aantal bezoekers pas tegen het einde van de middag oploopt. Gezien de vroege werktijden van de bouwvakkers voorziet de gemeente dat de parkeerdrukverhoging aan de Oude Haven beperkt blijft. Wij blijven dit monitoren.

Vraag 6: Wat zijn de sluitingstijden van de terrassen?
Antwoord: Deze blijven gelijk: 24.00 uur, met uitzondering van de zondag, dan sluit de horeca om 23.00 uur.

Vraag 7: Wat zijn de protocollen bij excessen/ overlast als gevolg van meer gasten bij de horeca buiten op het plein?  
Antwoord: De horecaondernemer moet in eerste instantie zelf toezien op de naleving van de regels. Politie en Boa’s zijn bevoegd om op te treden tegen overtreding van de regels die gesteld zijn in de noodverordening.

Tot slot nog een oproep aan de bewoners. We begrijpen dat de noodmaatregelen veel voor u betekenen. Nu deze versoepelen wordt er opnieuw een beroep gedaan op uw veerkracht en aanpassingsbereidheid. Juist in deze tijd zien we het belang van het in verbinding blijven met elkaar, in dit geval met de uw buren, ondernemers, maar zeker ook met uw gemeente. Voor het project Doormanplein blijven Andy van Rossem, Arjen van Breugel en wethouder Reshma Roopram graag uw gesprekspartner. Roept deze brief nog vragen bij u op, neemt u gerust contact op met Gwendolyn Hiwat. Voor de crisiscommunicatie omtrent de horeca is zij de contactpersoon.

We vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

namens de wethouders van Barendrecht,
Mr. Dr. C.D. Schaap,
R.D. Roopram,
 
G.S.E. Hiwat
Beleidsadviseur Openbare orde


Op het Doormanplein werd de opening van de terrassen zaterdag al voorbereid